“Lagu sedap kena buang, lagu suam kuku, sendu dapat masuk” DS Vida join pertikai juri

4,863 views

Nampaknya keputusan pemilihan 12 lagu ke final Muzik-Muzik atau Anugerah Juara Lagu masih hangat lagi dipertikaikan. Kali ini ianya turut menarik minat bekas penaja iaitu Dato Seri Vida.

Ibu kepada Cik B ini ada memberi pendapatnya tentang pemilihan lagu yang layak ke final oleh para juri, dan ianya tak disetujui oleh Datuk Seri Vida.

“Juri oh juri Ajl, 13 lagu dah dipilih, Karya sedap kena buang, yang so-so suam kuku boleh masuk”.

“Keputusan lagu yang bertanding di semifinal Anugerah Juara Lagi kita dah dapat. Tapi lagu yang sedap mana kamu letak wahai juri. Lagu yang sedap dan juga-juta dah tonton namun tidak di bawa ke final Anugerah Juara Lagu, sebenarnya lagu macam mana awak nak?”

“Saya sebagai mantan penaja rancangan ni mahu tahu juga macam mana sebenarnya cara juri pilih lagu-lagu ke AJL, apakah benchmark pemilihan dibuat.”

Kata juatwan ini, lagu yang popular perlu ada sebagai kriteria kerana ianya kenalah sedap didengari dan diterima orang ramai.

“Bagi saya, kriteria lagu yang popular kena ambil kira jugak, jangan sedap pada telinga awak juri-juri sahaja, juri ini kena ada media sosial supaya dapat tahu apa netizen nak. Barulah industri seni ni berkembang dengan karya lebih segar.”

“Saya rasa juri ini laman media macam Instagram, YouTube pun tak ada. Janganlah nak pilih bulu, pilih kasih, asyik-asyik muka yang sama je yang dapat.”

Pendapatnya lagi, pemilihan lagu popular mampu menarik lebih ramai penonton untuk menyaksikan Anugerah Juara Lagu, yang diketahui pernah menjadi antara pertandinga paling berprestij sejak dulu lagi.

“Jika lagu sedap tak masuk tapi lagu sendu boleh masuk, saya rasa juri ada masalah. Old school, dan tidak tahu nak angkat karya anak muda. Sedap pada telinga juri tapi tengok viewer hanya ada lima ribu saja yang view.”

“Kalau tengok pun, juri asyik yang sama, kesilapan setiap tahun sama saja. Patutnya kena angkat lagu yang orang suka, ini kamu ambil lagu yang kamu suka. Nanti kalau orang tak tonton AJL, juri sajalah yang tengok.”

Itulah luahan yang dibuat oleh Dato Seri Video menerusi satu video yang diupload semalam.

Share this on...