“Tak wujud gelaran tu” Fedtri Yahya persoal anugerah datuk yang diterima Shah Hazvee

3,671 views

Agak kecoh juga berkenaan berita anugerah membawa gelaran ‘datuk’ oleh seorang pelakon mudah bernama Shah Hazvee.

Baru berumur 24 tahun, Shah Hazvee mendedahkan dia sudah menerima anugerah iaitu Darjah Kurnia Setia Diraja Perak atau singkatannya DKSD yang diterima pada tahun 2016, yang mana ketika itu umurnya baru sahaja masuk 20 tahun.

Mengetahui berita ini, seorang selebriti tanah air iaitu Fedtri Yahya tampil mempersoalkan gelaran datuk dan anugerah berkenaan.

Dari satu status, Fedtri Yahya telah bertanya kepada pihak protocol di Perak, dan memaklumkan bahawa anugerah berkenaan tak ada dalam system. Ini pendedahan dari Fedtri Yahya di laman media sosialnya.

Ada bertanya kepada orang protokol di negeri Perak, kata nya tak wujud pun gelaran tu. Kalau anugerah SPSA atau SPSN mmg ada. Dan ianya membawa gelaran Dato Seri DiRaja yang kebiasaannya diberi kepada Menteri Besar negeri berkenaan. Itupun tak semua menteri dapat anygerah terbabit. Jadi mengikut sumber, Perak tak pernah kurniakan gelaran ini”.

Itulah yang ditulis oleh Fedtri Yahya tentang gelaran yang diterima oleh Shah Hazvee.

Malah Fedtri Yahya ada menulis komen menjawab persoalan dari para followernya, termasuk rakan artis dari Que Haidar yang memberi komen emoji terkejut.

Dia ni pelakon. Dia kata dah dapat gelaran dato masa umurnya 20 tahun. Mungkin dari kesultanan luar negara” Tulis Fedtri Yahya.

Dapat lihat beberapa netizen juga melahirkan rasa hairan kerana tak pernah mengetahui bahawa adanya anugerah Darjah Kurnia Setia Diraja Perak.

Malahan ada follower Fedtri Yahya yang mencadangkan agar personality tv dan pengacara ini membuat report polis jika benar memang tak ada anugerah yang disebut oleh Shah Hazvee itu.

Shah Hazvee sebelum ini ada berlakon beberapa drama dan filem sepanjang empat tahun menceburi bidang lakonan. Kini Shah Hazvee sedang menumpukan bidang perniagaan iaitu pelaburan hartanah.