Abangnya mengalirkan air mata, cerita apa yang Yasin Sulaiman cakap semasa berjumpa

27,489 views

Kisah penahanan dan pendakwaan penyanyi Yasin Sulaiman sememangnya mengejutkan industry seni tanah air kita ini.

Siapa yang sangka Yasin akan ditahan pihak berkuasa, kerana memiliki pokok yang dilarang sama sekali oleh undang-undang negara Malaysia.

Mempunyai sebab yang tersendiri, Yasin dikatakan menggunakan bahan berkenaan untuk kegunaan sendiri saja. Akan tetapi penyanyi ini tetap didakwa atas tuduhan mengedar barang terlarang berkenaan.

Kes Yasin Sulaiman ini mendapat sokongan dan perhatian ramai rakan seni. Antara yang turut memberi sokongan ialah rakan dari kumpulan nasyid Brothers, kumpulan Raihan, dan juga Wardina yang meminta Yasin menerima rawatan segera.

Selain itu pihak family Yasin turut sentiasa memberi sokongan yang tak berbelah bagi dan amat kuat kepada penyanyi ini.

Melalui satu kenyataan di rancangan Melodi, abang kepada Yasin Sulaiman iaitu Zain Sulaiman berkata, ini semua merupakan takdir dan satu ujian buat adiknya itu dan family nya.

“Ini merupakan takdir serta ketentuan Allah. Kami sekeluarga terutamanya anak-anak kepada Yasin, dan juga ayah kami, akan sentiasa bertabah dengan ujian ini.”

Ditanya tentang perasaan ketika mendengar pendakwaan terhadap adiknya, Zain dilihat amat sebak dan mengalirkan sedikit air mata.

“Perasaan masa tu amat sebak, saya tak boleh. Tak pernah masuk mahkamah, saya first time masuk. Apatah lagi ni melibatkan hal adik saya sendiri. Memang perasaan sebak tu saya tak dapat nak kawallah.”

“Apabila diluar mahkamah, ketika dikerumuni wartawan saya cuba had kan kata-kata saya. Jika saya cakap lebih lagi, sudah tentu saya akan breakdown lah masa tu.”

“Saya berterima kasih kepada semua kenalan beliau, saudara yang dekat dan jauh, apa yang Yasin perlukan sekarang ini merupakan doa dari kalian. Yang dapat tukar takdir ini ialah doa.”

Ditanya tentang perjumpaannya dengan Yasin di mahkamah, Zain mendedahkan bahawa Yasin begitu merindui anak-anaknya.

“Bila saya jumpa Yasin hari tu, dia bagi tahu pada saya, bahawanya, dia rasa sangat-sangat rindu pada anak-anaknya.”

Itulah komen dari Zain Sulaiman tentang kes yang terjadi kepada adiknya penyanyi Yasin Sulaiman. Zain berharap dan berdoa agar, akan berlaku sesuatu yang baik kepada Yasin Sulaiman.