Ben Amir hidap atelophobia, lihat respon netizen

3,075 views

Ben Amir ada buat satu perkongsian di laman media sosialnya baru-baru ini yang mengatakan dia ada satu fobia iaitu atelophobia.

Apa benda atelophobia ini? Lain macam bunyinya, pasti ramai yang tak tahu kan. Atelophobia ini adalah fobia yang mana seseorang individu itu berasa gementar dan takut sekiranya dia gagal dan tak dapat nak buat sesuatu dengan sempurna, perfect, dalam semua aspek.

Seseorang yang ada atelophobia ini selalu sangat nak buat sesuatu tu dengan penuh kesempurnaan dan akan jadi rasa tak senang malah boleh tertekan jika gagal berbuat sedemikian.

Keadaan ini sekaligus boleh menyukarkan seseorang itu untuk melakukan sesuatu dan boleh jadi rendah diri.

Pelakon kacak yang terkenal denagn imej rambut panjang, Ben Amir akui ada atelophobia ini dan telah kongsikan dengan para followernya.

Ini caption dari Ben Amir di laman media Instagram miliknya: “Atelophobia is the fear of imperfection. The fear of never being good enough. Who is s with me?

Di ruang komen, antara yang memberi respon ialah bekas juara Hero remaja iaitu Harris Anuar iaitu anak Kak Ton, yang turut akui dirinya juga ada atelophobia ini.

Kemudian, banyak follower yang memberi pandangan mereka dan kebanyakkan mengatakan sebenarnya imperfect, flaw atau kekurangan diri itu adalah sesuatu yang lumrah sebagai seorang manusia.

Ini antara komen netizen: “Nobody is perfect, everyone has their own flaws, so embrace it, and it makes you a better person, Ben”.

Kemudian seorang lagi peminatnya memberi respon balas: “Super true. Don not stress yourself. Try your best in whatever u want to do, and the right person will stay and enjoy the flaws together”.

Ini pula nasihat seorang follower kepada Ben Amir: “Sincere and just be yourself. Humble, down to the earth, be kind to people, animal and nature. We are not perfect. Only Prophet Muhammad and Allah perfect”.

Itulah antara komen dan maklum balas dari orang ramai dan peminat kepada Ben Amir. Ramai yang mengharapkan Ben Amir dapat lapangkan dada dan hanya memberi apa yang termampu kearana manusia itu tak perfect. Semoga Ben Amir sukses sentiasa.